Kiyaniloo 1130 روز پیش
بازدید 56 بدون دیدگاه

یادی از جیانی گویگو یکی از فاتحان اسکودتو

۲۲فوریه تولد۴۵ سالگی یکی از اعضای فاتح اسکودتو ۲۰۰۱ که کمتر از او یاد می شود.
“جیانی گویگو” عضو فراموش شده اسکودتو ما.
تابستان سال ۲۰۰۰ در یک مسابقه دوستانه در رادار رم قرارگرفت وبه جالوروسی پیوست.
این بازیکن۲۵ساله تا ان زمان یک نایب قهرمانی بین المللی با اروگوئه ویک کوپا امریکا را بدست اورده بود.بازیکن با استعدادی به شمار می رفت هرچند محبوبیت ومعروفیت باتیستوتا،امرسون وساموئل را نداشت.
او را فابیو کاپلو آورد تا تعادل را در یک خط هافبک قدرتمند وپرزرق وبرق ایجاد کرده باشد.خط هافبکی که امرسون،کریستیانوزانتی،دامیانوتوماسی،هیده توشی ناکاتاو…را در اختیار داشت.جدا کردن امرسون و توماسی از این خط سخت بود وفقط یک جای دیگر در مرکز میدان بود که دیگران برای بدست آوردن آن می جنگیدند.
همانطور که گویگو بعدا توضیح داد:
“من برای تیم ملی بازی می کردم و رم در حالی به سراغم آمد که کسی بدنبالم نبود.وقتی وارد پایتخت شدم ۲۵ سالم بود وقبل از آن فقط در آمریکای جنوبی بازی کرده بودم وبا آمدن به اروپا دریافتم که با قویترین قهرمانان بازی می کنم.”
گویگو موفق شد به سرعت خود را با فوتبال اروپا تطبیق دهد وهمین باعث شد بتواند بازی های بیشتری برای جالوروسی انجام دهد.
توانایی او در مناطق وسیع به کاپلو این اجازه را داد تا او را در هردو جناح عقب قرار دهد.
یکی از بیادماندنی ترین مسابقات رم برای گویگو در ان سالها بازی برگشت یک هشتم نهایی جام یوفا در سال ۲۰۰۱بود،که در آنفیلد برگزار می شد.
در حالیکه رم دو بر صفر عقب بود گویگو جایگزین الساندرو رینالدی در سمت راست تیم کاپلو شد.
در پی دفع پنالتی اوون توسط فرانچسکوانتونیولی دروازبان رم،توپ برگشتی به رمی ها رسید و جیانی گویگو در ۳۰متری دروازه حریف صاحب توپ شد وبا شوتی محکم دروازه لیورپول را باز کرد.
این گل برای مردی که کاپلو چند ما ه قبل درمورد او گفته بود که،او تنها اوروگوئه ای است که شوت نمی زند،باارزش بود.داور جنجالی آن دیدار خوزه ماریاگارسیااراندا در یک تصمیم بحث برانگیز پنالتی را که ابتدا برای رم اعلام کرده بود را لغو کرد و در نهایت گویگو را نیز اخراج کرد.جالوروسی در آن دیدار شکست خورد واز این جام کنار رفت،ولی در انتهای آن فصل با کاپلو وستارگانش،سومین و آخرین اسکودتو را به چنگ آورد وقهرمان سری آ شد.
اخراج او در دیدار بالیورپول وحمله او به باتیستوتا در پیروزی مقابل لایولا تا حد زیادی شخصیت گویگو در رم را تجسم می بخشد واین باعث می شود همیشه این هافبک اوروگوئه ای را در حاشیه به یاد آوریم،نه اینکه به خاطر اسکودتو و سوپر کوپا که در دو سال حضورش در رم بدست آورد.
وی بعدا گفت:”من همیشه از رم به خاطر آوردنم به اروپا تشکر کرده ام.”
“من آنقدر خوش شانس بودم که در اولین سال حضورم،اسکودتو و قهرمانی در سوپر جام ایتالیا را بدست آوردم وبازیکن رم بودن هرگز چیزی نیست که به راحتی از آن بگذرید. دوست داشتم بیشتر بمانم،اما این خاصیت فوتبال است.”

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *