فاکینی؛وضعیت بازیکنان آنلاین چک‌می شود

فانکینی: توانایی این رو داریم که با امنیت و خیال راحت به تمرین برگریدم.
از نظر مائوریتزو فانکینی، باشگاه رم در قرنظینه کنونی چالش های منحصربفردی ایجاد کرده است.

همانطور که فانکینی به تمرینات از راه دور بازیکنان تیم اصلی باشگاه نظارت میکند، سایت باشگاه با وی صحبتی داشته و مصاحبه ای صورت داده تا از رویه تمرینات و اینکه چطور پیش میره تمرینات در خانه بازیکنان سوال هایی پرسیده شده، و اینکه از نظر فانچینی گام بعدی در راستای از سرگیری تمرینات چه خواهد بود.

واکنش شما به تعلیق تمام فعالیت ها و ورزش در پی پاندمی ویروس کورونا چطور بود؟
“تمام اینها درست در میانه فصل ما رخ داده، درست وقتیکه برای نبرد دور رفت لیگ اروپا حاضر میشدیم. آخرین جلسه تمرینی ای که با فشردگی و عملکرد خوبی داشتیم 9 ماه مارس بود، چونکه بازی با سویا روز 12ام ماه مارس بود . روز 11 مارس اعلام شد که بازی لغو شده و به بازیکنان چند روز استراحت دادیم. ما از روزی که رقابت های اروپا لغو شدند از راه دور تمرین کردیم و بطور کامل سورپرایز نشدیم از این شرایط کنونی.”

آیا آماده این بودید که رقابت ها بطور کامل تعلیق بشن؟
” مشخصا اخبار رو دنبال میکردیم و از اتفاقات آگاه بودیم، مخصوصا با توجه به شرایط شمال کشور، به همین دلیل آماده قرنطینه سراسری در ایتالیا شدیم. 16ام ماه مارس برای بازیکنان برنامه تمرینی فرستادیم تا با کنترل از راه دور این تمرینات رو انجام بدن و سیستمی ایجاد کردیم که به ما این توانایی رو داد که تا جای ممکن خیلی از فاکتورهای اصلی در تمرینات ممکن بشن و ادامه پیدا کنند.”

برنامه و تمرین از راه دور و ایجاد این سیستم چقدر پیچیده بود؟
“زیاد هم اینطور که میگید نبود، بازیکنان مثل دوره تعطیلات زمستانی تمرین میکنند. برنامه را برای بازیکنان ارسال کردیم و با کمک تکنولوژی داده های تمرینی رو جمع آوری و کنترل کردیم. باشگاه ما از این نظر منابع خوبی دارد و بسیار پیشرفته است.
برای بازیکنان تجهیزات ورزشی و بدنسازی و دوچرخه تمرینی فرستادیم و همینطور کنترل کننده ضربان قلب که فعالیت آنها رو در اپلیکشن وارد میکنه. داده ها به یک نرافزار ارسال میشه که از طریق نرم افزار بصورت آنلاین وضعیت رو کنترل میکنیم. از طرفی هم مجموعه اطلاعات استانداردی که اغلب در تریگوریا هم استفاده میکنیم رو هم در دسترس داریم، پرسشنامه ای به بازیکنان ارسال میشه تا میزان و سطح تمریناتشون ارزیابی شود.”

برای ارسال داده ها بازیکنان دقیقا باید چه کاری انجام بدن؟
“هر روز صبح بازیکنان خودشون رو وزن میکنن و عکسش رو برای متخصص تغذیه باشگاه میفرستن تا اطلاعات رو در سیستم اطلاعاتی باشگاه ثبت کنه. درحالیکه بازیکنان تمرین میکنند ضربان و نحوه کارکرد قلب و تپش قلب کنترل میشود، و در پایان هر جلسه تمرینی میزان فشار و سطح تمرین بازیکنان را با پرسش هایی که بازیکنان جواب میدن ارزیابی میکنیم.
در واقع فشار تمرینی متفاوت با آنچه که در زمین تمرین داشتند هست، چون تفاوت هایی میان پدال زدن با دوچرخه ثابت و دویدن در زمین تمرین هست.”

آیا برنامه اختصاصی برای هر بازیکن ایجاد کردید؟
“اول از همه اینها تیم رو به دو گروه تقسیم کردیم. گروه اول شامل بازیکنانی که نیاز به ریکاوری از مصدومیت دارند یا بازیکنانی که بعد از مدتی دوری از تمرین در حال بازگشت به تمرین هستند. این گروه با فیزوتراپیست ها و مربی های تمرین انفرادی کار میکنند، با این مربی ها و فیزیوتراپیست ها بازیکنان بصورت تماس و ارتباط تصویری باهم در تماس هستند و همچنین چک لیست روزانه هم داریم. در مورد باقی بازیکنان هم به دو گروه دیگر تقسیم کردیم، یک گروه توسط من و گروه دیگر هم با همکارم نونو رومانو کار میکنند و هماهنگ می شوند.”
بر اساس نیازهای فردی ما تصمیم میگیریم که چه نوع تمرین هایی لازم است. از این توقف برای فوکوس و تمرکز روی تعدادی مورد و مشکل که در طول فصل دیده بودیم سود بردیم اما البته که مانند نتیجه گیری از برنامه کامل مسابقات نمیتوانیم نتیجه بگیریم.”

پس این بازه زمانی توقف بازی ها به شما این فرصت را داده که روی ابعادی از کارها و تمرینات که در طول فصل قادر به انجام نبودید تمرکز کنید؟
” هر سه روز یک بازی نداشتن این شانس را به ما داده تا به وضعیت فیزیکی و مشکلات عضلانی بیشتر تمرکز کنیم، چیزی که در حرارت فشردگی بازیها در دسترس نمیباشد و ناممکن است. رویکردی متداوم و تدریجی با تمام بازیکنان داشتیم ، روز به روز فشار تمرین ها را بیشتر کردیم. به بازخوردها و داده ها که توسط تکنولوژی و پرسشنامه های پاسخ داده شده توسط بازیکنان توجه میکنیم . البته بعضا امکان این وجود داره که تعدادی از فاکتورهای روی فرم بودن با توجه به عدم دویدن و برخی خصوصیات تمرینات از دست بره. تلاش مان این است که در طول این مدت این نقصان رو کاهش بدیم.”

از لحاظ روحی بازیکنان رو پشتیبانی میکنید؟
“ورزشکاران حرفه ای اغلب وقت ها از خانه خودشون دور هستند، تمرین و مسافرت و بازی ها. ساکن و آرام در خانه ماندن شاید باعث مشکلاتی برای فوتبالیست ها بشود. ما پرسشنامه روانشناسی در کنار پرسشنامه تمرینی آماده کردیم تا این مشکلات و موارد مربوطه رو کنترل کنیم، این حتی شامل تیم بانوان و تیم رده جوانان هم میشه. هر دو هفته این اطلاعات رو جمع آوری میکنیم، چرا که این یک موقعیت خاص است و بایدحواس مان به همه چیز باشد. با بازیکنان تماس تصویری داریم،نه فقط برای اطلاع از شرایط تمرین، بلکه برای روحیه دادن به آنها و روحیه گروه رو بالا ببریم.”

با توجه به کنترل روزانه وزن، آیا بازیکنان کنترل رژیم غذایی دیگری هم دارند؟
” بله، بازیکنان طبق روال گذشته به رژیم غذایی خود ادامه میدهند. متخصص تعذیه ما برنامه های غذایی بازیکنان را هربار آپدیت میکنند.”

آیا دویدن چیزی است که بازیکنان دلتنگش هستند؟
“صد درصد. بازیکنان در خانه تمرین دویدن دارند، در باغچه و حیاط و بالکون خانه، که شامل تغییر جهت و تمرین های دو، در واقع این تمرینات آنها رو آماده بازگشتن به فعالیت بدنی ای که وقتی قرار است بعد از برگشتن به زمین بازی انجام بدن آماده میکند یعنی دویدن.

واکنش بازیکنان به شرایط و برنامه چه بود؟
” خیلی خوب بود، برای همه شرایط عجیبی است. بعضی از بازیکنان کنار خانواده شون هستند، بعضی ها هم تنها در خانه. تیم فوق العاده ای داریم، تیمی سرسخت، فداکاری و از خودگذشتگی بسیار زیادی از خود نشان میدهند. با برنامه تمرین از راه دور خیلی خوب سازگار شده اند. پیغام مربی خیلی واضح بود؛ نمیدونیم که چه زمانی به زمین بازی برخواهیم گشت اما باید برای تمام احتمالات آماده باشیم. برای همین است که کادر فنی با جدیت کار خود را دنبال میکند.”

فاز دو از دوشنبه در ایتالیا آغاز میشه. چه موقعیت ها و شرایطی برای بازیکنان ایجاد میکنه این فاز؟
” شانس از سرگیری دویدن انفرادی و بازگشت به بعضی تمرینات که مدت زیادی است انجام نشده رو به بازیکنان خواهد داد. دویدن در زمین با دویدن در خانه و حیاط متفاوت است. برای بازیکنان باید فشار تمرینی بالایی در نظر بگیرید و سرعت تقریبی 18 تا 20 کیلومتر بر ساعت رو باید حفظ کرد. واین فاکتور بسیار مهمی است که وقتی تمرینات از سر گرفته خواهد شد باید مورد توجه قرار بگیره.”

راه ایده ال برای بازگشت به شرایط عادی چیست؟
” ما فکر میکنیم که بازگشت به مرکزهای تمرینی باشگاه و زمین های تمرین تیم ها میتواند شروع کار باشد، برای حفظ امنیت و سلامت ما بخوبی تجهیز شده ایم. بسیار گسترده ای داریم، که در سالهای اخیر تجهیزتر شده است و آپدیت شده ایم، و این تجهیزات و امکانات ، حفظ فاصله گذاری بین افراد را ممکن میکند. یه زمین چمن داریم و یک زمین چمن مصنوعی. و ساختار پزشکی و ایمنی مان این امکان را فراهم میکند که در امنیت کامل به فعالیت های اختصاصی و تمرینات بتوانیم برگردیم”

چرا تمرین در تریگوریا از تمرین در بیرون و در یک پارک بهتر است؟
“چندین علت وجود دارد. فکرش رو بکنین که چه تعداد انسان بیرون در پارک هستند. هرکسی میتواند نزدیک بازیکن شود، حتی برای سلام دادن. و این یک ریسک برای آلوده شدن وبیماری برای مردم و بازیکنان است. این یک ریسک بزرگ است که بازیکنان و جامعه در این شرایط فاصله گذاری اجتماعی با آن درگیر میشوند. شرایط باید بگونه ای باشد که مردم را از تماس و نزدیک شدن به هم جلوگیر و حفظ امنیت سلامتی را ایجاد کند. در پارک شرایط مصدومیت هم وجود دارد، آسفالت و زمین نامساعد.”

چگونه حفظ فاصله گذاری اجتماعی بازیکنان در تریگوریا را میتوان تصمین کرد؟
بازیکنان را در چندین گروه تمرین خواهیم داد. سه زمین چمن تمرین داریم، این به معنای حداکثر سه بازیکن در یک زمین است. جداگانه تمرین خواهند کرد. هر بازیکن اتاق خودش رو خواهد داشت و در اتاق خود دوش خواهند گرفت. زمین تمرین ما بسته است و کنترل شده و تنها برای بازیکنان و گروه کوچکی از بکادرفنی که حضورشان در تریگوریا لازم است در دسترس هست و هرکسی تردد نمیکند، همه چیزی خیلی روشن و واضح است.”

این به معنی این است که همه چیز برای شروع بازی های فوتبال امن است؟
“نمیدونم شرایط در باشگاه های دیگه چطور است، اما فکر میکنم که با اندکی سازماندهی و دقت و توجه در کارمان میتوانیم آغاز تمرینات تحت کنترل را تصمین کنیم و مطمئن باشیم. بهتر است که در زمین تمرین تمرین کنیم، فرق نمیکنه سری آ باه یا سری سی. بهتر است که از امکانات و تجهیزات خودمان استفاده کنیم، جایی که میتوانیم تردد و عبور مرور ها رو کنترل کنیم و میتوانیم بازیکنان را به گروه های متعددی تقسیم کنیم و تا همگی در سلامت به سر ببرند.”

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *