مصاحبه راجرز با صدای آمریکا!

پال راجرز، رئیس بخش دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی باشگاه آ اس رم، به تازگی در گفت‌و‌گو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «نخستین موضوعی که الهام‌بخش ما شد این بود که تلویزیون دولتی ایران لوگوی باشگاه ما را سانسور کرد.»

تلویزیون دولتی ایران در تاریخ ۴ آوریل سال گذشته (۱۵ فروردین ۱۳۹۷) در جریان مسابقه میان تیم‌های رم و بارسلونا، بخشی از نشان باشگاه آ اس رُم را مات کرد تا به این ترتیب تصویر پستان‌های گرگ ماده‌‌ای که به رومولوس و رموس، دوقلوهای افسانه‌ای بنیان‌گذار شهر رم، شیر می‌داد را بپوشاند.

خشم کاربران اینترنت در ایران از این رویداد، مایه شگفتی مدیران ارشد باشگاه آ اس رُم شد.

آقای راجرز که از بوستون در این گفت‌و‌گو شرکت می‌کرد، گفت: «پی بردن به این موضوع که ما این همه طرفدار در ایران داریم ما را شگفت‌زده کرد.»

وی افزود: «ما به جای این که این موضوع را یک مشکل بزرگ تلقی کنیم، گفتیم که این فرصت خوبی برای ما است تا به زبان فارسی و به طور مستقیم با هواداران‌مان در ایران ارتباط برقرار کنیم.»

باشگاه رم نیز همین کار را کرد و به این منظور از آمیزه‌ای موفق، که متشکل از یک سبک نوشتاری ویژه و تبلیغ برند با تمرکز بر زبان بود، استفاده کرد.

آقای راجرز، که پیش از پیوستن به باشگاه رُم در سال ۲۰۱۵، در بخش توسعه دیجیتال باشگاه فوتبال لیورپول کار می‌کرد، گفت: «ما در این جا می‌کوشیم موانعی که میان باشگاه و هوادارانش در سراسر جهان وجود دارد را درهم بشکنیم. به باور ما مسئله اصلی، برقراری ارتباط است.»

این باشگاه ایتالیایی از پرداختن به مسائل اجتماعی و حقوق‌بشری در حساب‌های کاربری خود در توئیتر، فیسبوک، و بسترهای رسانه‌های اجتماعی دیگر نیز ابایی نداشته است.

برای نمونه، سال گذشته این باشگاه خبر امضای قرارداد هریک از بازیکنان جدید خود را به همراه عکس یک کودک گمشده منتشر کرد و در نتیجه این کارزار، پنج کودک گمشده در ایالات متحده، بریتانیا، کنیا، و بلژیک پیدا شدند.

حساب کاربری فارسی توئیتر باشگاه آ اس رُم (@ASRoma_Persian) از نظر تعداد دنبال‌کننده هفتمین حساب کاربری پرطرفدار این باشگاه – بعد از حساب‌های ایتالیایی، انگلیسی، عربی، اسپانیولی، پرتغالی، و سواحلی – به شمار می‌رود. یکی از توئیت‌های این باشگاه که در گرامی‌داشت یاد سحر خدایاری منتشر شد ۳ هزار بار بازتوئیت و ۱۶ هزار بار «پسندیده» (Like) شد.

بعد از آن که به این هوادار جوان باشگاه فوتبال استقلال (که پیراهن ورزشی آبی رنگ به تن می‌کنند) گفته شد که به خاطر تلاش برای ورود به ورزشگاه – به رغم ممنوع بودن این کار برای بانوان ایرانی – ممکن است به تحمل دو سال حبس محکوم شود، در برابر ساختمان یک دادگاه در تهران خودسوزی کرد و سرانجام در تاریخ ۱۰ سپتامبر درگذشت.

به دنبال این رویداد، باشگاه آ اس رُم در حساب توئیتر فارسی خود نشان تغییریافته این باشگاه را، که در آن رنگ آبی جایگزین رنگ قرمز سنتی شده بود، منتشر کرد.

آقای راجرز گفت: «همه ما با شنیدن ماجرای دختر آبی – عنوانی که این دختر خانم در توئیتر با آن شناخته شده است – بسیار اندوهگین شدیم.»

وی افزود: «ما این کار را به نشانه احترام انجام دادیم. ما فقط می‌خواستیم نشان دهیم که به باور ما همه – یعنی زنان، کودکان، و مردان – باید بتوانند به ورزشگاه‌های فوتبال بروند.»

آقای راجرز درباره مشکلات بالقوه به وجود آمده برای باشگاه آ اس رُم و جیمز پالوتا، مالک آمریکایی و تاجرپیشه آن، به خاطر اختلافات اخیر میان ایالات متحده و ایران، گفت که سیاست نباید در فوتبال دخیل باشد.

او گفت: «ما تنها می‌خواهیم ببینیم که مردم گرد هم می‌آیند تا از ورزش لذت ببرند، و امیدواریم که این ورزش بتواند مردم را متحد کند و میان‌شان جدایی نیاندازد.»

منبع : سایت پارسی صدای آمریکا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.